2016/01/21

The What's Underneath Project


Av någon anledning hittade jag detta klipp, som visade sig vara en av många fantastiska intervjuer med unga kvinnor ang deras kroppar. Detta är samtal som är väldigt nakna, då menar jag inte fysikt utan mentalt. Att utan att behöva förställa sig få berätta sin historia om den egna kroppen, och det som slår mig är att dessa kvinnor är så unga, medvetna och kloka.
Alla har sin story med tillhörande spärrar, men deras kärlek till sig själva lyser så starkt genom.
Domino var den första jag såg, och blev väldigt tagen av. Kanske för att det har tagit mig väldigt lång tid att vara nöjd och stolt över något jag egentligen borde ha varit tacksam för, något som är helt felfritt. För min del så har rollen som mor gjort mig starkare och även mer nöjd med mig själv. Samtidigt som jag efter andra barnet har sörjt att kroppen jag hade innan är borta, och lika mycket som jag önskat att jag skulle kunna bära upp detta med stolthet, att min kropp har burit och gett liv, så har det inte alltid varit enkelt. Kanske är det arvet från min mor, som vill så klart väl men mina värderingar skiljer sig ifrån hennes. Och för mig så är inte utseendet allt.
När jag kom hem nyförlöst efter vårt första barn kom min mor och hälsade på.
Hon var stolt, hjälpsam och ville väl, själv var jag chockad av den fysiska påfrestning och även att det inte alls var så enkelt som jag föreställt mig. Med en hög dos av Mama-blues satt jag och grät i soffan och undrade hur allt skulle gå, när min mor lägger handen på min axel och säger " Du ser hemsk ut, gå och sminka dig så ska du se att du mår bättre. Om man ser bättre ut, då mår man bättre" och jag kunde inte hålla med henne, och har aldrig gjort.
Snarare tvärtom, om jag mår bra då utstrålar jag något positivt, alternativt attraktivt om man väljer att se det så. Jag har bra dagar, jag har för det mesta dåliga dagar. Jag ser inte klok ut på bild, jag undviker att hamna på bild. Vissa dagar klär jag upp mig, fast med tiden så har min stil blivit mer och mer bekväm. Men jag är tillfreds med mig själv, på flera plan och jag håller med henne i det sista hon säger, att det bästa med min kropp är att den är "äntligen min"

No comments: